Henny is een daadkrachtige vrouw. De vaardigheden die ze heeft verworven tijdens haar werk bij de politie en haar ervaring als regisseur bij het theater, zet ze sinds 2012 in om mensen te helpen in haar eigen praktijk. Ze reikt graag een helpende hand en voelt zich verbonden met het Afrikaanse begrip Ubuntu, dat ‘meer mens door mensen’ betekent. Henny omschrijft zichzelf als ‘een bezige bij met een groot netwerk en veel levens- en werkervaring’. Deze levens- en werkervaring zet ze bij Hulplijnonline graag in om mensen telefonisch te helpen.
Henny vertelt: ‘Ik heb veel mensen geholpen bij overspannenheid door werk, overbelasting of levensstress en vaak ook mantelzorgers, maar je kunt bij mij terecht voor veel verschillende soorten problemen en vragen zoals burn-out, verdriet, werkdruk, angst en natuurlijk een luisterend oor.’
Haar vaardigheden komen goed tot hun recht in haar energieke werkwijze. Ze neemt bij voorkeur een situatie uit het leven van de hulpvrager en maakt er een korte voorstelling van. Dit doet ze met behulp van een opstelling (‘dat wil zeggen dat verschillende mensen (vaak medewerkers) de plek van de personages innemen met de energie van de situatie of het probleem’ aldus Henny), het is geen rollenspel, het gaat er vooral om de situatie te onderzoeken. ‘Met deze methode, die ik zelf ontwikkeld heb, kunnen we samen de kern van het probleem ontdekken die toch vaak anders is dan men zelf van tevoren heeft bedacht. Vervolgens gaan we antwoorden bij de deelnemers achterhalen om met een oplossing of conclusie te komen.’
Ook maakt ze gebruik van de methode Voice Dialogue. Bij deze techniek laat ze de hulpvrager letterlijk op een andere stoel zitten en komt een ‘andere ik’ aan het woord.
Henny vindt het belangrijk dat de hulpvrager zich veilig voelt zowel aan de telefoon als in haar praktijk. ‘Je open opstellen is belangrijk, maar je hoeft je niet kwetsbaar te voelen als je in een veilige omgeving bent’, aldus Henny.
Als vrijwilliger bij de patiëntenvereniging voor mensen met Pancreas (een zeldzame ziekte aan de alvleesklier) coördineert en traint ze de therapeuten die deze mensen ondersteunen. Ze krijgt hierbij vaak te maken met mensen die onbegrip ervaren vanwege hun ziekte in hun privé-omgeving en op het werk. Als ondersteuner helpt ze deze mensen hun zelfvertrouwen te vergroten en te vertrouwen op hun eigen gevoel, zodat ze weer meer eigenwaarde ervaren.
‘Het is fijn om onderdeel uit te maken van een team en niet alleen te werken’ zegt Henny over haar werk bij Hulplijnonline. Haar ervaringen als professioneel hulpverlener zet ze met veel plezier telefonisch in. ‘Naast het luisteren naar mensen met een levensvraag, helpt het mij ook om te groeien als mens en nieuwe ervaringen op te doen. Zo word ik zelf ‘meer mens door mensen’.
Henny is voor jou beschikbaar via Hulplijnonlline.nl via boxnummer 18.
box Box 18 Afwezig Aandoening alvleesklier, Bewustwording, Burn-out, Rouw, Welzijn, Zorg, Bedrijfscounsellor, Begeleider, Coach, Cognitieve Therapie RET, EFT, Hooggevoeligheid/HSP, Jobcoach, Maatschappelijk werker, Angst, Stress, Mindfulness, Personal Trainer, Pestkwartet, Therapeut, Trauma Tekenen, Voice Dialoque, Professional, Een luisterend oor |
Bel 0900-0330 en toets boxnummer 18 of koop eerst credits en bel met credits.