Al vele eeuwen is de marketing belangrijker dan de gezondheid. Sinds mensenheugenis zijn er verkopers geweest van producten om de klachten, aandoeningen en ziekten van veelal goedgelovige mensen op te lossen. Zowel in het verre verleden als nu worden angst voor pijn en de dood als marketing ingezet.

Een voorbeeld van perfecte marketing met een slechte uitwerking op de gezondheid, maar wel veel winst, is het verhaal over het te hoge cholesterolgehalte waar bijna ieder mens mee schijnt te tobben. Tot aan 1950 was het geen probleem, maar rond die tijd beweerde een Amerikaanse wetenschapper met de naam Ancel Keys dat door te veel vet in onze voeding steeds meer mensen hart- en vaatziekten kregen en stierven aan een hartaanval. We moesten stoppen met vet eten en het cholesterolniveau in ons lichaam drastisch verlagen. De industrie had daar al een pil voor uitgevonden: de statine. Tot op de dag van vandaag zit de statine in de top 5 van meest verkochte medicijnen.

Dr. Uffe Ravnskov vond het na vele jaren studie tijd worden om de feiten en fabels over cholesterol naar buiten te brengen. Het feit dat miljoenen mensen ten onrechte cholesterolverlagers slikken – het nummer één medicijn in de wereld – moet doorbroken worden.

In een prettig leesbaar boek beschrijft dr. Uffe Ravnskov hoe onderzoeken worden verdraaid ten gunste van de farmaceutische industrie.

Bron: Succesboeken.nl

Lees meer…

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *