Tips om je gelukkiger te voelen

 

Je hoort en leest het overal, een positieve kijk en een gelukkig gevoel kunnen wonderen doen in je leven. Er zijn talloze onderzoeken waaruit blijkt dat positiviteit kan bijdragen aan een goede gezondheid, een betere kwaliteit van leven, fijne relaties en als een magneet voor succes kan werken.

Het klinkt zo gemakkelijk, maar dat is het in onze huidige samenleving niet altijd. Tijdsdruk, hoge verwachtingen, financiële zorgen, gezondheidsklachten, zorgen om een naaste en vele andere voorbeelden maken positief en gelukkig zijn soms een flinke uitdaging. Soms gaat het gewoon even niet zo goed en dat mag ook. Je hoeft niet alles maar weg te wuiven om positiviteit uit te blijven stralen.

Wat kun je dan wel doen?

Het is wel goed om bij een tegenslag bewust stil te staan bij wat er in je omgaat, te onderzoeken waar je je focus op hebt liggen en ervoor te kiezen niet in het negatieve ‘te blijven hangen’. Er zijn dingen in het leven waar je geen invloed op hebt. Maar zelfs als je je met tijden geleefd voelt of kampt met tegenslagen, heb je een keuze hoe je ermee omgaat. Er zijn namelijk dingen waar je wél invloed op hebt, die je kunnen helpen. Door hier meer bewust mee om te gaan, houd je je ook beter staande tijdens eventuele tegenslagen. Wat er ook speelt in je leven, ook met hele kleine dingen kun je bijdragen aan je geluksgevoel en positiviteit. Wat weer een positieve uitwerking heeft op je gezondheid en die van je omgeving. Positiviteit trekt positieve dingen aan.

Tips

Er zijn heel veel manieren om je geluksgevoel te activeren, om je gelukshormonen in je lichaam, gedachten en gevoelens te beïnvloeden. Zoek datgene wat bij je past, wat voor jou werkt en waar jij je fijn bij voelt. Iedereen is uniek. Natuurlijk kun je hulp vragen als dat nodig is, er zijn veel professionals die je op weg kunnen helpen. Hieronder een aantal tips die je zelf kunt toepassen om bij te dragen aan je geluksgevoel.

1. Ga de zon in! Zonlicht op je huid zorgt ervoor dat er stoffen en vitaminen vrijkomen in je lichaam die bijdragen aan extra aanmaak van gelukshormonen. Het lijkt dus niet alleen zo dat iedereen blijer is als de zon schijnt, het is ook zo.

2. Wees lief voor jezelf. Sta vaker stil bij wat jij voelt. Wat heb je nodig? Wat maakt jou blij? Onderzoek je grenzen en geef ze aan. Hoe beter je jezelf kent en ernaar handelt, hoe meer je tevreden bent met jezelf. Hoe meer je tevreden bent met jezelf, hoe minder je het geluk buiten jezelf gaat zoeken.

3. Waardeer de kleine dingen. Sta zoveel mogelijk stil bij de kleine dingen die je gelukkig maken, waar je blij van wordt. Is het de zon die naar binnen schijnt? De lach van je dochter? Die echte blije kleur? Een lekker kopje koffie? Neem minder vanzelfsprekend en waardeer meer.

4. Mediteer. Door mediteren verhoog je je serotonine-niveau, één van de gelukshormonen. Daarbij verhoog je ook je slaapbevorderende hormoon melatonine, wat zorgt voor een goede nachtrust. Neem dat momentje voor jezelf, je hele systeem laadt op. Klik hier voor hulpverleners die je kunnen helpen bij mediteren.

5. Eet geen suiker voor het naar bed gaan. Suiker kan je uit je slaap houden. Het kan zijn dat je moeilijker in slaap valt of dat je ’s nachts wakker wordt en je slaap niet meer kunt vatten. Niet genoeg nachtrust kan je stemming negatief beïnvloeden.

6. Wek prettige gedachten op. Als je denkt aan een woord waarbij je prettige associaties of herinneringen hebt, zullen die opkomen in je hersenen en je blij en vrolijk maken. Hierdoor verhoogt je gelukshormoon. Dus een gedachte stuurt signalen je lichaam in. Wees daar bewust van.

7. Beweeg regelmatig. Fysieke beweging draagt bij aan een positieve stemming. Het brengt hormonen en neurotransmitters in balans. Maak een wandeling, ga sporten of speel met je hond. Als je dat dan ook nog doet in de zon, heb je een dubbele positieve werking.

8. Kijk minder nieuws. Het nieuws laat ons doorgaans veel ellende en negativiteit zien. Dit heeft impact op ons bewustzijn en onze algehele stemming. Het is niet verkeerd om te weten wat er allemaal speelt in de wereld, maar focus je vooral op de positieve ontwikkelingen en initiatieven.

9. Geef complimenten. Of het nou gaat om een bekende of een vreemde, zie je iets moois? Zeg het, deel het! Fleur de dag op van die ander. Zijn of haar glimlach zal jou ook goed doen.

10. Stel doelen. Stel een doel voor de dag, week of maand en herinner jezelf eraan. Of het nou een klein of groot doel is, de weg ernaar toe brengt tevredenheid en geeft richting. En het behalen van je doel geeft je een voldaan gevoel.

11. Focus je op het positieve. Iedereen maakt fouten en niemand is perfect. Door te focussen op het positieve, blijft je energie hoog en gaat een fout je niet in de weg zitten. Maak je een fout? Leer ervan en herinner jezelf daarna aan alles wat goed gaat.

12. Accepteer. Niet alles is controleerbaar. Gebeurt er iets vervelends waar je iets aan kunt veranderen? Verander het! Kun je er niets aan veranderen? Geef het een plek en accepteer wat is. Laat het niet je gedachten overnemen.

13. Veroordeel niet. Iemand veroordelen brengt niet alleen negativiteit in het systeem van de ander, maar ook in die van jou. Het zegt overigens vaak iets over datgene wat in jezelf speelt. Op het moment dat je stopt anderen te veroordelen, zul je je beter voelen.

14. Houd een dagboek bij. Met een dankbaar gevoel in slaap vallen, doet wonderen. Schrijf iedere avond een paar dingen op waarvoor je dankbaar bent. Met dit gevoel in slaap vallen heeft positieve invloed op het gevoel bij ontwaken.

15. Speel met en aai je huisdier. Uit onderzoeken is gebleken dat het spelen met en het aaien van je huisdier stress vermindert. Het in beweging zijn en het aaien van een huisdier vermindert het aantal stressgerelateerde hormonen in je lichaam. Dus lekker knuffelen maar!

16. Probeer je best te doen de wereld een beetje mooier te maken. Vind vrede in jezelf, zodat je dat uitzendt naar anderen:

Klik hier voor de hulpverleners die je op weg kunnen helpen Klik hier voor de hulpverleners die nu beschikbaar zijn
 

 

Heb je zelf goede ervaringen, tips voor een ander of een vraag? Laat gerust je bericht achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *